Søkemotoroptimalisering - Leksjon 2

Hvordan komme i Google's index



I den forrige leksjonen om SEO (søkemotoroptimalisering) pratet jeg om on-page optimalisering. Det er denne optimaliseringen som danner grunnlaget for hvilke søkeord du vil at Google (G) skal finne siden din for. Det er utrolig viktig at du følger dette hvis du vil nå opp hos G.

Jeg nevnte at søkemotoroptimalisering, eller SEO, i hovedsak består av to ting, on-page og off page SEO. On-page SEO er alt du gjør på siden din. Enkelt forklart består on-page SEO av to ting:

Sidens eller bloggens layout: URL, tittel, beskrivelse, sidemenyer og alt annet som er en fast del av siden.

Postenes layout: Postens tittel, postens overskrift, del-overskrifter og selve innholdet.

For at siden din skal komme høyest mulig på resultatsidene til G for de valgte nøkkelordene, er det viktig at du har din on-page SEO i orden og fokusert på de nøkkelordene som du har valgt og funnet ut at det er mulig å tjene penger på. For det er vel det vi er ute etter? Skulle du bare være interessert i å få lesere, så fins det andre måter å promotere siden på som kanskje er bedre.

Ok, så nå har du satt opp siden din. Du har bra on-page søkemotoroptimalisering, og alt ligger til rette for at du fyker inn på topp hos G. Riktig? Ikke helt... Hvordan skal G finne siden din? Den dukker ikke bare plutselig opp på listene deres uten at de vet at siden i det hele tatt finnes. Det første vi må gjøre, er altså å komme i G sin index. Vi må få siden vår "registrert" i systemet deres.

Det finnes 2 måter å gjør det på, en som er bra og en som er elendig og aldri bør brukes. Vi kan starte med den elendige.
Aldri, og da mener jeg aldri, send inn et registreringsskjema til søkemotorene for å komme i indexen. Jeg vet at mange av dere sikkert har gjort, og det har faktisk jeg selv også. Problemet med denne metoden er at det tar utrolig lang tid, faktisk opptil 6 uker. Og hvem vil vel ha siden sin i "karantene" i en og en halv måned?

Hvordan få siden sin i Googles index?

Det finnes flere metoder for å få siden sin i indexen, men de går i utgangspunktet ut på akkurat det samme. Før jeg forklarer hvordan, så må du vite hvordan G og andre søkemotorer finner websider.

Metoden søkemotorene bruker er at de besøker en side som allerede er i indexen, og fra den siden følger de alle utgående linker. Når de kommer til siden som en av linkene fører til, så scanner de siden og legger den i indexen, for så å følge alle linkene som ligger på denne siden igjen. Det kan høres ut som om det er en person som sitter å gjør alt dette, men i virkeligheten så er det boter, eller spiders som de også kalles som gjør jobben.

Hvis jeg hadde lagt en link her som ledet til en side som ikke enda er oppdaget av G og spideren var innom denne siden, ville spideren finne den nye siden og putte den i indexen. Så enkelt fungerer det faktisk.

Ok, så hva hjelper dette oss? Det åpner faktisk opp en helt ny verden for oss, og gir oss muligheter til å få siden indexet utrolig raskt. La oss si at du nettopp har laget en ny webside som heter www (dot) mountainsandforests (dot) com som ikke ligger i G's index. Det vil som sagt si at G ikke vet at siden eksisterer.

Hvordan skal du få G til å vite om siden? Ganske enkelt... Du peker bare noen linker fra sider som allerede ligger i G's index til siden din.

Hvordan skal jeg få andre sider til å legge ut en link til min side?

Det er egentlig ganske enkelt det også. Med den enkle metoden som jeg alltid bruker i starten av et prosjekt får du kjapt mange linker som peker direkte til din side. Dette er kanskje den viktigste delen av søkemotoroptimalisering, og i neste leksjon skal du få vite hvorfor.

Det eneste du trenger å gjøre er å skrive en artikkel som er noenlunde relatert til innholdet på siden din. På grunn av at siden din handler om fjell og skog, så kan du for eksempel skrive om "Ten things that make a mountain different from a forest". Til slutt i artikkelen legger du ved en link tilbake til din side. (www (dot) montainsandforests (dot) com)

Når du har gjort dette, går du inn på mange forskjellige artikkel sider på nettet og rett og slett sender artikkelen til dem. Når artikkelen din er sendt og lagt ut (med linken tilbake til siden din), vil etterhvert spideren til Google stikke innom siden deres og følge alle linkene som går derfra. En av disse linken går til din side, og da er du plutselig i indexen til G.

Jo flere sider du sender artikkelen din til, jo flere linker får du tilbake til siden din og du blir fortere indexert. Det er ikke vanskeligere enn det.

Det vi nettopp har gjort kalles for artikkel markedsføring og er en av de vanligste måtene å skaffe seg linker på. For hver eneste post jeg legger ut, så skriver jeg en artikkel om samme tema og sender den til forskjellige artikkel sider. Det er en god vane og skaffer deg en link tilbake til posten din med en gang.

Som jeg nevnte tidligere så finnes det andre metoder som går ut på det samme for å bli indexert raskt på. Det handler i grunnen bare om å skaffe linker fra sider som allerede er i G's index. Har du selv en side som er relevant og allerede er i indexen, så er det ypperlig. Bruk den til å få en link. Du kan også sende en mail til andre med sider om samme tema og spørre om de vil linke til deg. Dette krever som regel mye mer arbeid, og det er ikke ofte at du får et positivt svar. Men bruk fantasien, det er kun linkene det handler om.

Til slutt legger jeg ut adressen til noen som du kan sende artikkelen din til. Det kan nevnes at det er goarticles og ezinearticles jeg har hatt best resultater med av de engelske. Ellers er Webartikler et friskt pust fordi det er den første norske artikkelsiden og gir oss større muligheter til å drive søkemotoroptimalisering på norsk.

Engelsk:

http://www.goarticles.com
http://www.ezinearticles.com/
http://www.articlecity.com/
http://www.amazines.com/
http://www.articledashboard.com/
http://www.submityourarticle.com/articles/
http://www.free-articles-zone.com/

Norsk:

http://www.webartikler.com/

PS. Beklager at jeg ikke la ut adressene som linker. Aner du hvorfor? Det skal du få vite senere i kurset, for det er en viktig del av søkemotoroptimalisering.

Følg med videre..

Hans

Ingen kommentarer: