Søkemotoroptimalisering - leksjon 3

Off-page optimalisering



Nå når du har fått siden din indexet hos G ved hjelp av en gren i søkemotoroptimalisering som heter artikkel markedsføring, så er det på tide du begynner å komme deg oppover på resultatlistene. Hvorfor vektlegger vi resultatlistene så mye? Du kan jo tenke på du selv gjør når du søker på noe hos G. Det er veldig stor sannsynlighet for at du trykker inn på den siden som kommer opp på første plass. Og hvor mange ganger går du i det hele tatt videre til side 2? Eller side 3? Og mulighetene for at du ser sidene som ligger langer bak i søket er mikroskopiske. Folk som trykker inn på siden din etter et søk er trafikk som faktisk er interessert i det du skriver om, og som jeg har nevnt tidligere, det er denne trafikken du vil ha.

I denne leksjonen skal jeg vise deg hvordan du kan skaffe deg den høye plasseringen hos G...

Du har allerede lært hvordan du skal optimalisere innholdet på siden din, og du vet hvordan du skal skaffe deg linker til siden din ved å skrive artikler. Det er nå vi går videre til den viktigste delen av søkemotoroptimalisering, nemlig linker med nøkkelordet i teksten. Selv om dette er den viktigste (og vanskeligste) delen av SEO, så må du ikke glemme det du har lest i de forrige leksjonene, det er det som danner grunnlaget for denne jobben.

Som jeg allerede har nevnt bruker G linker som en måte å telle stemmer til websider. Er det mange sider som linker til deg, så ser G på det som at disse sidene mener at du er en autoritet på det du skriver om. Det er derimot forskjell på hvor bra linkene du skaffer deg er. Hvis siden som linker til deg er en autoritet selv blir linker fra denne siden mer verdt enn hvis siden ikke er det.

En liten sammenlikning...

La oss si at lille Stein går på ungdomsskolen. Han er en sjenert og skoleflink gutt. Blandt de andre elevene er han ikke spesiellt populær og blir mobbet. Vennene han har, er stort sett elever som har de samme interessene som han selv, og de har stort sett samme sosiale status. Stein er derimot ikke noen dum gutt, han skjønner at noe må gjøres for å oppnå høyere status blandt de andre elevene. Han foreslår til en av de "kule" guttene at han kan hjelpe han med leksene. Etterhvert blir disse to gode venner. Hva skjer da? Jo, stein blir plutselig mye mer akseptert blandt de andre elevene. Han får høyere status. (Som regel vil statusen til den "kule" gutten synke litt, og dette er også sammenlignbart til SEO) Selv om Stein har kommet seg et nivå høyere på rangstigen på ungdomsskolen, er han ikke helt fornøyd. Han skjønner at han kan nå høyere opp, kanskje helt til toppen. Han begynner å hjelpe flere av de "kule" guttene. Dette betaler seg etterhvert, og tilslutt er han selv en av de "kule" guttene. Det handler altså alt om hvor mange venner du har og hvor høy status de har.

Nesten på samme måte fungerer resultatsidene hos G. De finner ut hvor relevant siden din er, hvor mange linker denne siden har og hvor høy status disse linkene har. Hvor mange linker man trenger, avhenger av hvor stor konkurranse det er for det nøkkelordet du har valgt. Å skaffe linker er den delen av søkemotoroptimaliseringen som kalles Off-page optimalisering.

For å si det enkelt, en godt planlagt off-page optimalisering kan utgjøre forskjellen på å være ranket som #1 og #1000. Da sier det seg selv at det er viktig...

Ok, hva består off-page optimalisering av? Det består i grunnen av disse punktene:

Hvilke sider som linker til deg
Hvor mange sider som linker til deg
Hvilken Google Page Rank siden som linker til deg har
Tittelen til siden som linker til deg
Hvilken tekst som brukes i linken til deg
Hvor mange og hvilken type linker som linker til siden som linker til deg
Hvor mange utgående linker fra siden som linker til deg
Om siden som linker til deg er ansett av G som en autoritet
Og en del andre faktorer. Disse er de viktigste.

Noen ord om å ha rett tekst i linkene..

Bare for å ha det sagt; Dette er UTROLIG viktig. Hvis du vil at siden din skal rangeres høyt for ordene "Hvordan bli søkkrik", så MÅ du bruke disse ordene i linken til siden din. Det er rett og slett disse ordene G legger vekt på når de skal finne ut hvilket ord siden din skal rengeres for.

En gang til: Bruk nøkkelordene dine i link teksten!

Hvis du ikke helt forstår hva dette betyr, så kan jeg ta med et eksempel. La oss si at du skal linke fra din side til VG's nettside. Hvilken tekst tror du VG vil at du skal ha i linken? De vil selvfølgelig rangeres på topp for søkeordet "VG" og kanskje "Verdens Gang". I stedet for å lage en link som denne: www.vg.no, så lager vi en link som ser slik ut: VG. Det er den hele men utrolig viktige forskjellen.

Nok en gang: Bruk det nøkkelordet du vil rangeres for i link teksten.

Høres bra ut det, men hvordan skaffer jeg disse linkene?

Artikkel Markedsføring

Jeg har allerede gått gjennom en metode for å skaffe linker; med artikler. Denne metoden er veldig effektiv og kan gi deg veldig mange linker ved at andre folk laster ned artiklene og poster dem på sitt nettsted med linken til din side. Husk på å bruk nøkkelordet i linkteksten her også. På de fleste artikkelstedene kan du skrive direkte HTML. Et eksempel på hvordan du skal lage linken til din side:

VG

Da blir linken vist som i eksempelet vi tok for oss over. Som sagt så kan du bruke denne HTML koden på de fleste artikkelstadene. Det er derimot litt forskjellig policy på hvor du kan ha denne linken. GoArticles gir deg muligheten til å legge linken i selve artikkelinnholdet. Hvis siden du skriver på har denne muligheten, så bør du bruke den. Det gir deg en ekstra sikkerhet på at linken din faktisk følger med når noen laster ned artikkelen din.
Andre sider gir deg bare mulighet til å legge linken i en ressurs boks under selve artikkelen. I de fleste tilfeller fungerer det like godt.

En god vane er å skrive en ny artikkel for hver eneste post du skriver, og link direkte til den posten med det nøkkelordet du optimaliserer akkurat den posten for.

Artikkelmarkedsføring er enkelt, og bør brukes relativt hyppig.

Utveksling av linker


En annen vanlig måte å skaffe linker på er rett og slett å sende en forspørsel til andre nettsider om de vil linke til deg. Gjennomfør et søk på nøkkelordet ditt, eller noe som er ganske nært beslektet. De fleste sidene inneholder en side der du finner kontaktinformasjon. Bruk denne til å sende en mail for å spørre om de vil linke til deg. Det kreves som regel en veldig god grunn til at de faktisk skal gjøre denne tjenesten, så her må du bare bruke fantasien.. Det er ikke enkelt, men du kan ofte ende opp med veldig gode linker hvis du faktisk lykkes.

"Do-follow" blogger

Den kanskje enkleste måten å skaffe linker på er å kommentere på forskjellige blogger. Disse linkene er derimot ikke like mye verdt i G's øyne, men man skal likevel ikke se helt bort i fra dem. Det er et par ting man må passe på når man kommenterer på blogger:

Bloggen du kommenterer på må ha fjernet "no-follow" taggen på utgående linker.
Les posten først, ikke bare spam kommentarer.
Kommenter bare på poster som er relevante til din side.

"No-follow" er standard på de fleste blogger. Det gjør at linkene som blir lagt inn i kommentarer ikke blir registrert av botene til G. Det har i den siste tiden blitt mer og mer vanlig for bloggere å installere et script som gjør at bloggene blir "do-follow". Gjør at kjapt søk på "Do-follow blogs", eller lignende så finner du mange blogger som faktisk har "Do-follow".

Legg merke til at jeg har lagt til "no-follow" i linkene jeg ga til VG lenger opp i denne posten. Dette gjør jeg for at jeg ikke har noen grunn til å gi dem noe "link juice". Det bør du også gjøre til en vane. Aller helst bør du la være å linke til noen du ikke har grunn til å linke til, men hvis det du skriver om krever at du gjør det, så legger du til "no-follow". Det gjør du med enkel HTML:

VG

Det er viktig at du faktisk leser posten før du kommenterer. Det er to grunner til dette. Den første er at hvis du bare poster tull eller kommentarer som "Takk for den fantastiske informasjonen", vil eieren av bloggen som regel slette kommentaren din. Den andre grunnen er at du ikke vil bli merket som en spammer. De fleste bloggene har installert et spamfilter for å unngå spam. Spamfiltrene kan gjøre at du aldri mer får kommentere på blogger med link til din side igjen.

Forum signaturer

Den siste metoden jeg skal ta for meg i dag er forum signaturer. Det strides ganske mye om hvor verdifulle disse linkene er. Uansett finnes det millioner av forum rundt om kring på nettet som tillater at du har en liten link i signaturen din. Finn et forum med en post som er relevant til stoffet på siden din, opprett en profil på dette forumet, legg til din signatur og skriv på posten. Klarer du i tillegg å finne en post som har Page Rank så er det veldig bra.

Som regel så bruker du ikke HTML i forum signaturer. Her er det BBcode som gjelder. Linken til VG i BBcode vil se slik ut:

[url=http://www.vg.no]VG[/url]

Så enkelt er egentlig søkemotoroptimalisering. Det er enkelt, men det tar tid. Det tar tid for G å registrere linkene din og det tar tid for deg å skaffe linkene. I tillegg så har G i senere tid lagt inn noe i algoritmen sin som gjør at sider som har litt alder har en fordel på søkesidene. Jeg skal ta for meg problematikken med alder i en senere post sammen med Google's sandbox.

I neste post skal jeg begynne på en step-by-step guide for hvordan du, helt gratis, kan begynne å tjene penger på en gratis blog som denne.

Så følg med for mer info...

Hans

PS. Du kan skaffe din første link på siden Linkpartnere.no. De vil kreve at du skal linke til deres side først for at de skal linke deg. Det er det som kalles en "reciprocal link". Hvis det skulle være noe du lurer på så kan du bare sende meg en mail, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Ingen kommentarer: